دکتر حسین اکبری اقدم

فلوشیپ فوق تخصص ارتوپد زانو

چاقی به این صورت تعریف می شود که اگر وزن را تقسیم برتوان ۲ قد به متر کنیم و این عدد بیشتر از ۳۰ باشد چاقی به حساب می آید و با عوارضی همراه است (body mass index، مخفف BMI)

ارتباط بین چاقی و آرتروز زانو در چیست؟

مطالعات متعدد نشان دادن که هر چقدر وزن افزایش پیدا کند فشاری که برروی مفصل زانو می آید افزایش پیدا می کند، بنابراین زانو بیشتردر خطر سایدگی یا آرتروز قرار می گیرد. این ساییدگی آرتروز معمولا  از  ۳۵یا۴۰ سالگی به بعد ایجاد می شود و مهمترین فاکتور در افرادی که چاق هستند این است کاهش وزن داشته باشند.

حتی در کسانی که میخواهیم جراحی کنیم برای جراحی های زانو مثل ترمیم مینیسک یا استئوتومی های اطراف زانو یا تعویض مفصل زانو، اگر فرد چاقی بیش از حد داشته باشد نتایج عمل ضعیف تر از کسانی است که این چاقی را ندارند. پس چاقی نه تنها در ایجاد آرتروز نقش دارد بلکه در نتیجه درمان آرتروز و حتی آسیبهای دیگر زانو مانند مینیسک و استئوتومی ها تاثیر دارد.

چطور چاقی را کنترل کنیم؟

مهمترین و اولین کار ورزش منظم است، با ورزش منظم می توان از چاقی پیشگیری کرد یا  آن راکنترل کرد.

در بیشتر مواقع نشان داده شده که کاهش وزن حتی به اندازه ۵ کیلوگرم، فشار قابل توجهی را از روی زانو برمی دارد

بهترین راه کاهش وزن رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم است، همکاران کارشناس و متخصص تغذیه دراین امر راهنمای خوبی می باشند.

 داشتن فعالیت بدنی مناسب می تواند  در کنترل وزن کمک به سزایی کند و اگر وزن بیش از حد بود و ایندکس وزن بالای ۴۰ یا ۴۵ بود از روش های جراحی باریاتریک می توان برای کنترل وزن بهره برد .در مقالات جدید نشان داده شده است که درصورت کاهش وزن در کسانی که دچار آرتروز زانو هستند در اکثر موارد درد زانو به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پس با کاهش وزن و کنترل چاقی هم از بروز بیمارهای زانو ازجمله آرتروز زانو پیشگیری کرد  و هم اگر‌ آرتروز یا بیماری های دیگری مثل پارگی‌ مینیسک یا انحراف زانو ایجاد شد، با کاهش وزن نتایج عمل جراحی این مشکلات و بیماری ها بهبود پیدا می کنند.