دکتر حسین اکبری اقدم

فلوشیپ فوق تخصص ارتوپد زانو

علت خشکی مفصل زانو

علت خشکی مفصل زانو

برخی اوقات این حالت اتفاق می افتد فردی که نشسته است و تصمیم به برخاستن دارد ناگهان با احساس خشکی و سفتی در زانو مواجه می شود. ‌این حالت ممکن است در یک یا هر دو زانو رخ دهد.
در این بخش میخواهیم به این سوالات پاسخ دهیم:

🔸️چگونه خشکی مفصل زانو تشخیص داده می شود؟
🔸️علل برو خشکی مفصل چیست؟
🔸️علائم خشکی مفصل چیست؟

✅️تشخیص خشکی مفصل زانو
با افزایش سن ،خشکی زانو را افراد تجربه می کنند. جهت تشخیص علت این عارضه، پزشک ابتدا علائم بالینی فرد را بررسی می‌کند و در مورد آسیب‌دیدگی‌های اخیر سؤال می‌پرسد. در ادامه برای مشخص کردن علت خشکی مفصل زانو، ممکن است چندین نوع آزمایش برای وی تجویز کند.

✅️علل بروز خشکی مفصل زانو
۱/آسیب رباط
اگر رباط زانو یعنی نوارهایی که استخوان ران را به استخوان ساق پا یا درشت نی متصل می کنند رگ به رگ یا پاره شوند یکی از علائمی که فرد حس می کند خشکی مفصل زانو است.

۲/ آسیب مینیسک
حرکت یا چرخش ناگهانی هنگام ورزش یا هر فعالیت بدنی می تواند به غضروفهای C شکل داخل مفصل زانو که مینیسک نامیده می شوند آسیب برساند و این بخش از مفصل ز انو دچار پارگی گردد که پس از مدتی خشکی مفصل زانو رخ می دهد .

۳/ خشکی مفصل به دنبال جراحی
برخی افراد بعد از جراحی‌های تعویض مفصل و رباط دجار خشکی مفصل زانو می شوند.

۴/ آرتریت
آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و آرتریت پس از آسیب رباط و مینیسک می توانند خشکی و سفتی مفصل زانو را به دنبال داشته باشند.

۴/ افزایش سن

✅️ علائم خشکی زانو
خشکی زانو ممکن است با علائم زیر همراه باشد:
✔️تغییر شکل مفصل
✔️سستی مفصل
✔️ضعف یا اسپاسم عضلانی
✔️درد در حالت استراحت یا در حین بعضی حرکات خاص که ممکن است به صورت دردی گنگ، تیز، ضربان‌دار یا همراه با سوزش باشد.
✔️قرمزی، گرمی یا تورم مفصل زانو
✔️خون‌ریزی یا کبودی

🔴خشکی زانو می‌تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد:
✔️تب
✔️ضعف شدید عضلانی
✔️درد یا تورم در سایر مفاصل مفصل زانو است.

✅️خشکی مفصل پس از خم کردن زانو
احساس سفتی و خشکی در مفصل زانو می تواند نتیجه آسیب به رباط یا مینیسک یا تاندونها باشد . در برخی موارد نشانه وجود یک بیماری زمینه ای نیز هست . پس اگر هنگام خم کردن زانو سفتی و خشکی را در مفصل زانو حس کردید حتما پیگیر درمانش باشید.
گفتنی است: بیمار اگر به موقع به پزشک مراجعه کند و خشکی مفصلش تشخیص داده شود با درمانهای دارویی و فیزیوتراپی و توصیه های ورزشی بین ۴تا ۶ هفته درد و خشکی زانویش کمتر شده و می تواند به فعالیت‌های عادی روزمره بازگردد.

✅️به کدام جراح مراجعه کنم؟
تشخیص و درمان خشکی و سفتی مفصل زانو باید مرحله به مرحله زیر نظر متخصص انجام پذیرد. انجام آزمایش ، معاینات بالینی و گرفتن عکس از ناحیه آسیب دیده و درمانهای تخصصی غیر جراحی چون تجویز داروهای ضد التهاب ، ارجاع به فیزیوتراپی، تزریق و تجویز زانوبند و توصیه های ورزشی مناسب و همچنین در مواردی چون پارگی رباط یا مینیسک، انجام جراحی از راهکارهای درمانی خشکی زانو به شمار می روند که توسط تیم درمانی دکتر حسین اکبری اقدم ،فلوشیپ جراحی زانو و عضو هیئت علمی دانشگاه به بیمارانی که دچار این اختلال هستند ارائه می شود.